Festiwal Korelacje organizowany jest przez studio Kineskop oraz Dolnośląskie Centrum Filmowe. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Narracja Artura Andrusa wydobywa na pierwszy plan refleksyjny humor „Chudego i innych”.
Połowa lat sześćdziesiątych. Trwa budowa zapory wodnej w Solinie. Spartańskie warunki, trudności z zaopatrzeniem, błoto, pustka dookoła. Grupa mężczyzn zatrudniona do pracy mimo początkowej niechęci zaczyna nawiązywać przyjacielskie relacje. A gdy na budowie dochodzi do tragedii – a przynajmniej oni są przekonani, że miał miejsce wypadek – postanawiają ukryć sprawcę przed władzami. Debiut fabularny Henryka Kluby był z jednej strony chwalony za realizm i świetne role, z drugiej – wypominano mu zbytnie przywiązanie do tzw. „Produkcyjniaków” z propagandowym przesłaniem. Kluba nie ukrywał swoich inspiracji, ale twierdził przy tym, że „Chudy i inni” to produkcyjniak uszlachetniony.
Autorska narracja Artura Andrusa, choć często przypomina o realiach życia i pracy na peerelowskiej prowincji, wydobywa jednak z filmu Kluby to, co dziś wydaje się ważniejsze: szorstką, a zarazem dyskretnie podszytą ironią balladę o męskiej przyjaźni i rywalizacji. Komentując „Chudego…” Andrus bywa uszczypliwy, lecz nie ukrywa swojej fascynacji światem pokazanym na ekranie. Jego spojrzenie na dawno minioną rzeczywistość jest dowcipne a przy tym refleksyjne, chwilami nawet smutne.
Jakub Demiańczuk
Po seansie premierowym 22.11 odbędzie się spotkanie z Bartoszem Kędzierskim i Magdaleną Orłoś, które poprowadzi Beata Kwiatkowska.
Film z lektorem i napisami dla osób niesłyszących i niedosłyszących (SDH). Autorską narrację czyta Artur Andrus.
Polska 1966 | 1h 31m
Reżyseria: Henryk Kluba
Scenariusz: Wiesław Dymny
Autorska narracja: Artur Andrus
Zdjęcia: Wiesław Zdort
Muzyka: Wojciech Kilar
Obsada: Wiesław Gołas, Franciszek Pieczka, Marian Kociniak, Leon Niemczyk, Wiesław Dymny